blog kulinarny

21 grudnia 2014
|

Chwila przyjemności

kakao1

Bardzo aromatyczny i pyszny smak, który z pewnością poprawia humor każdemu z nas. Lubią go zarówno i Ci duzi i ci mali  – dorośli, jak i ich pociechy. Cóż to takiego?

Mowa o gorącym kubku KAKAO.  Któż go nie lubi?. Pojawia się tylko kilka pytań: Czy kakao dostępne na sklepowych półkach, śmiejące się do nas kolorowym opakowaniem jest rzeczywiście prawdziwym kakao, czy też nie.? Ile jest kakao w kakao dla dzieci? Które jest lepiej wybrać? Spieszę z odpowiedzią.

Najchętniej kupowane przez rodziców i wybierane przez dzieci jest łatwe do przygotowania zarówno na zimno jak i na gorąco kakao rozpuszczalne instant. Ale czy na pewno kakao i czy zdrowe, zwłaszcza dla naszych pociech? Zwróćmy uwagę, że na opakowaniu najpopularniejszego kakao w ślicznym, kolorowym opakowaniu widnieje napis „napój kakaowy instant”, czyli tak naprawdę mamy tutaj do czynienia nie z prawdziwym kakao, lecz produktem kakaowo podobnym. Spójrzmy na widniejący na opakowaniu skład:

 

„Cukier, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu (16,5%), glukoza, emulgator lecytyna sojowa, sól, aromat, substancje wzbogacające: witamina E, witamina C, tiamina, ryboflawina, witamina B6, niacyna, witamina B12, biotyna, kwas pantotenowy, kwas foliowy oraz węglan wapnia.”

 

Jak widać, prawdziwego kakao jest jedynie 16,5%, natomiast resztę stanowi głównie cukier i inne dodatki.  Poza tym, wg tabeli wartości odżywczej znajdującej się na opakowaniu, w 100 g produktu jest prawie 80 g cukrów.  A zatem jest to potwierdzenie tego, że zawartość łatwoprzyswajalnych cukrów w kakao stanowi 80%. Czyli jak widać, kakao rozpuszczalne instant jest tak naprawdę cukrem zabarwionym odrobiną kakao, z dodatkiem aromatów oraz witamin i minerałów.

Jak wiemy, cukier nie wpływa korzystnie na nasze dzieci. Po niedługim czasie od wypiciu kakao instant dziecko może być znowu głodne, rozdrażnione oraz będzie domagało się kolejnej porcji cukru. Poza tym cukier sprzyja próchnicy.

Kolejną sprawą, którą należy poruszyć to zawartość witamin i minerałów, głównie wapnia, w które kakao instant jest specjalnie wzbogacane z myślą o dzieciach. Zatem zdrowe? Raczej nie. Pamiętajmy, że producenci dodają do produktów dla dzieci witaminy i minerały syntetyczne (sztuczne), które tak naprawdę są słabo przyswajalne przez organizm. Ważne są tylko te witaminy i składniki mineralne dostarczone z naturalnych źródeł. Jeśli więc zadbamy o urozmaicenie diety naszych pociech, bogatej w warzywa, owoce oraz produkty mleczne, z pewnością zapewnimy im odpowiednią ilość mikroelementów, bez konieczności uzupełniania tymi syntetycznymi.

 

Kakao instant czy kakao naturalne – porównanie

Po pierwsze, aby kakao instant miało jakikolwiek bogaty smak, rzeczywiście należy wsypać więcej łyżeczek, niż 1 czy 2. Czyli zgodnie z deklaracją producenta na opakowaniu należy wsypać około 4 łyżeczek (zalecana porcja przez producenta to 20 g kakao na 200 ml mleka 2%). 1 łyżeczka waży 5 g, zatem należy wsypać 4 łyżeczki kakao.

W przypadku kakao naturalnego, wystarczy wsypać około 1-2 łyżeczek, aby uzyskać ten nieskazitelny aromat i smak. Jeśli chodzi o dosładzanie cukrem, to zależy od naszych upodobań. W tym przypadku mamy kontrolę nad tym, ile wsypujemy cukru do kubka.

Natomiast pijąc kakao instant, z góry mamy narzucony stopień słodkości napoju, ze względu na dużą zawartość cukru. W zalecanej porcji mamy ok. 26,9 g cukru, co stanowi równowartość ponad 5 łyżeczek cukru!!! Jest to zbyt duża ilość, zwłaszcza dla dzieci.

Porównajmy wartość odżywczą gorącego kubka mleka 2% (200 ml) w 2 wersjach:
  • Wersja zdrowsza – kakao naturalne (2  łyżeczki kakao + 1 łyżeczka cukru)
  • Wersja niezdrowa – kakao błyskawiczne –  rozpuszczalne (deklarowana porcja = 4 łyżeczki kakao, czyli 20g).

 

Rodzaj Energia Białko Tłuszcze Węglowodany
Kakao naturalne 152,6 kcal 9,1 g 5,1 g 16,1 g
Kakao rozpuszczalne dla dzieci 176,6 kcal 7,5 g 4,4 g 26,9 g

Zatem warto pić kakao w wersji zdrowszej, ponieważ dostarcza mniej kilokalorii, a przede wszystkim cukru. Jak przygotować kakao naturalne? Tutaj obalam mit dotyczący tego, że prawdziwe kakao długo się przyrządza i trzeba je gotować.

Przepis na zdrowy kubek kakao prawdziwego:

Wystarczy wsypać do kubka 1-2 łyżeczki kakao naturalnego i ilość cukru wg upodobań. Następnie wymieszać dokładnie z niewielką ilością wody, dodać gorące mleko, zamieszać i gotowe! Nic prostszego 😉

 

WARTO PIĆ PRAWDZIWE KAKAO – BOGACTWO ZDROWIA!

kakao3

 

Kakao naturalne jest bogate w cenne składniki, dlatego warto od czasu do czasu urozmaicić nim nasze menu. Do walorów kakao, można zaliczyć sporą zawartość składników mineralnych jak: potas, fosfor, magnez, cynk, chrom, mangan, żelazo. Dodatkowo prawdziwe kakao zawiera fitosubstancję – teobrominę – która odpowiada za pobudzenie układu nerwowego, działa odprężająco i regenerująco zarówno po wysiłku fizycznym jak i umysłowym. Największą zaletą prawdziwego kakao jest bardzo duża zawartość polifenoli, szczególnie związków katechinowych oraz proantocyjaninidyn. Liczne badania naukowe potwierdzają właściwości zdrowotne polifenoli zawartych w kakao, wykazujących pozytywne działanie profilaktyczne wielu chorób, zwłaszcza dotyczące układu krwionośnego. W tym aspekcie pozytywne wyniki badań, zostały potwierdzone przez EFSA, (European Food Safety Authority). Uznano, że zawarte w ziarnach kakaowca flawonole wpływają na elastyczność naczyń krwionośnych, co przyczynia się do prawidłowego przepływu krwi. Zatem kakao wpływa na odpowiednie ciśnienie tętnicze krwi, wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe, antyagregacyjne, a także zmniejsza wytwarzanie i uwalnianie wolnych rodników.

kakao2

 

Piśmiennictwo:

  1. Scientific Opinion on the modification of the authorisation of a health claim related to cocoa flavanols and maintenance of normal endothelium-dependent vasodilation pursuant to Article 13(5) of Regulation (EC) No 1924/2006, following a request in accordance with Article 19 of Regulation (EC) No 1924/2006, EFSA Journal, 2014, 12, s. 1-12
  2. Krotki M., Stoparczyk B., Właściwości przeciwutleniające kakao w zapobieganiu chorobom układu krążenia, Borgis – Postępy Fitoterapii, 2009, 1, 45-49
  3. Kim J., ShimJ., Lee C.Y., Lee K.W., Lee H.J., Cocoa phytochemicals: recent advances in molecular mechanisms on health, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 2014, 54,1458-1472
  4. Jalil A., Ismail A., Polyphenols in cocoa and cocoa products: is there a link between antioxidant properties and health? Molecules, 2008, 13, s. 2190-2219