blog kulinarny

25 listopada 2015
|

DOMOWA GRANOLA

granola 1

GRANOLA  – pyszna, złocista, aromatyczna i chrupiąca. Doskonała zarówno na śniadanie, jak i jako przekąska w ciągu dnia. Pyszna sama w sobie, jak i też z dodatkami.

Stanowi bogate źródło energii, pochodzącej z dobrych węglowodanów (złożonych). Jest doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, witamin z grupy B i składników mineralnych jak: magnez, żelazo, cynk i selen. 

Granola, podobnie jak musli, jest mieszanką różnych płatków, ziaren, pestek i orzechów oraz suszonych owoców. Od musli różni się tym, że jest dodatkowo opiekana z dodatkiem tłuszczu roślinnego i miodu. Dzięki temu granola zyskuje chrupiącą, złocistą strukturę.

Na sklepowych półkach, uginających się od oferowanych różnych płatków śniadaniowych znajdziemy także granolę. Na pierwszy rzut oka, może wydawać się dobrym wyborem, tym bardziej że umieszczone na opakowaniu napisy „starają się” Nas przekonać o zdrowotnych właściwościach takiego produktu. Niestety, kiedy przyjrzymy się bliżej i przeanalizujemy etykietę ze składem produktu, nie wygląda to już tak rewelacyjnie zdrowo.

Oto przykładowe etykiety popularnych produktów dostępnych w sklepach:

sk4

sk2

sk3

sk1

W większości składów, możemy zaobserwować znaczne ilości substancji słodzących czyli cukru, słodu jęczmiennego, syropu glukozowo-fruktozowego. Dodatkowo emulgatory, przeciwutleniacze i inne chemiczne dodatki do żywności. Na uwagę zasługuje również tłuszcz roślinny, który często występuje tylko pod taką nazwą. A producent nie informuje Nas jakiego typu tłuszczu pochodzenia roślinnego użył przy produkcji danego produktu. Tylko nieliczni rozwijają ten termin TŁUSZCZ ROŚLINNY – gdzie najczęściej swoje miejsce znajduje tutaj olej palmowy.

Dwie pozycje w składzie są szczególnie niekorzystne dla naszego zdrowia: syrop glukozowo-fruktozowy oraz olej palmowy, które w dzisiejszych czasach są główną przyczyną nadwagi, otyłości i coraz częściej pojawiających się chorób cywilizacyjnych jak: stan przedcukrzycowy, cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe, nowotwory. Im szybciej zaczniemy zjadać tego typu substancje (już jako dzieci), tym szybciej będą siać spustoszenie w naszym organizmie, co w konsekwencji doprowadzi do szybszego rozwoju chorób. Dlatego pytanie czy warto? Zadbajmy o siebie, o nasze zdrowie i przyszłe zdrowie naszych dzieci.

Dlatego też przedstawiam Wam propozycję DOMOWEJ GRANOLI, którą możecie samodzielnie przygotować w domu. Możecie skomponować sami taką granolę używając do niej ulubionych płatków, ziaren czy suszonych owoców.  Domowa granola zawiera same naturalne składniki. Dodatkowo sami możecie regulować stopień słodkości, dodając mniej lub więcej miodu. Taka granola to pożywne, zdrowe śniadanie lub przekąska. Bez chemii. Przynajmniej Wiesz, co jesz.

 DOMOWA GRANOLA – przepis

  • 2,5 szklanki płatków owianych (najlepiej górskich)
  • 1 szklanka słonecznika (100g)
  • 1 szklanka pestek dyni (100g)
  • miód – 4 płaskie łyżki
  • olej rzepakowy lub inny – 2 łyżki
  • szczypta cynamonu
  • sok z połowy pomarańczy
  • 1/3 szklanki wiórek kokosowych
PRZYGOTOWANIE:

1) Piekarnik nagrzać do 170 stopni C. Dużą blachę z wyposażenia piekarnika wyłożyć papierem do pieczenia.

2) Wszystkie suche składniki (płatki i ziarna wymieszać w dużej misce). Dodać olej, sok z pomarańczy i wymieszać. Miód (jeśli nie jest lejący) lekko podgrzać, aż uzyska płynną konsystencję. Wlać do mieszanki płatków i dokładnie wymieszać.

granola8

3) Wstawić do piekarnika i piec przez 20 minut. W tym czasie przemieszać granolę kilka razy (najlepiej co 5 minut, aby górna warstwa się zbyt mocno nie przypiekła). Piec na złoty kolor.

granola9

granola6

 

4) Wyjąć z piekarnika i zostawić do ostudzenia. Po tym czasie pokruszyć granolę i przesypać do pojemnika. Przechowywać w suchym miejscu. Podawać z jogurtem lub mlekiem (także roślinnym) i owocami.

granola5

Tutaj wersja z jeżynami, malinami i jagodami Goji 😉 Możecie dodać innych owoców świeżych, bądź suszonych. Smacznego!

granola10

granola4

granola3

granola7

Pamiętaj: Granola ze względu na dodatek miodu, olejów, orzechów czy też pestek dyni i słonecznika, nie należy do przekąsek niskokalorycznych. Osoby odchudzające się nie powinny spożywać jej bez ograniczeń. Natomiast granola świetna jest dla osób aktywnych, sportowców, czy też biegaczy. Doskonałe źródło energii i świetna przekąska potreningowa uzupełniająca straty glikogenu.