blog kulinarny

28 października 2014
|

DYNIA – skarb na jesiennym stole

 

dynia FB

Dynię warto włączyć do codziennego jadłospisu w okresie jesiennym, gdyż to dokonały sposób na dostarczenie niezbędnych witamin i minerałów, aby poprawić odporność organizmu. Dodatkowo, warzywo to jest naturalnym sposobem na wiele dolegliwości.

Dynia jest nie tylko kolorowym i smacznym warzywem, ale przede wszystkim jest skarbnicą zdrowia.  Sprawdź, jakie właściwości zdrowotne i lecznicze w sobie skrywa.

Dynia jest naturalnym darem jesieni. W całej okazałości jest esencją zdrowia –  daje nam to co najlepsze, wpływając na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Właściwości zdrowotne posiada zarówno intensywnie pomarańczowy miąższ, a także pestki dyni i powstały z nich olej.

Fresh pumpkin oil

Wartości odżywcze

Dynia to prawdziwa bomba witamin i składników mineralnych. Im bardziej intensywny, pomarańczowy kolor, tym więcej cennych składników.

Miąższ dyni jest bogaty w  prowitaminę A (beta-karoten), witaminy z gr. B (B1 i B2), C i PP oraz składniki mineralne jak magnez, potas, żelazo, wapń, fosfor. Jest doskonałym źródłem białka i błonnika. Dodatkowo jest warzywem niskokalorycznym – zawiera 28 kcal w 100g.

 

Właściwości lecznicze

Znajdujące się w dyni witaminy i składniki mineralne korzystnie wpływają na wzrok, pracę serca i układu trawiennego. Dynia reguluje przemianę materii, działa odtruwająco i odkwaszająco na organizm. Ze względu na właściwości moczopędne zaleca się podawanie dyni w dolegliwościach nerek oraz  problemach z pęcherzem moczowym i przy trudnościach w oddawaniu moczu. Dodatkowo dynia nie zawiera sodu, co jest pomocne w leczeniu nadciśnienia tętniczego. Miąższ dyni wykazuje działanie przeciwwymiotne, zatem polecane jest spożywanie dyni przez kobiety w ciąży i osoby z chorobą lokomocyjną.

Kolejną zaletą dyni jest mała zdolność pochłaniania azotanów z gleby, dlatego też dynia jest lepszym warzywem niż marchewka, która więcej kumuluje szkodliwych pozostałości nawozów sztucznych oraz metali ciężkich (gł. ołów). Z tego względu dynia może być stosowana bez obaw w żywieniu niemowląt oraz u małych dzieci.

Następną zaletą dyni jest to, że pomaga regulować poziom cukru, we krwi oraz korzystnie wpływa na trzustkę – stosowana w cukrzycy i hipoglikemii. Powoduje również wydzielanie śluzu z płuc, oskrzeli i gardła. Wykazano, że regularne spożywanie dyni pomaga w astmie oskrzelowej.

 

Dynia w kuchni

Jest to warzywo o wielu zastosowaniach kulinarnych – poprzez zupy, placki, dodatki do gulaszu, risotto, makarony,  najprzeróżniejsze farsze, przechodząc do wypieków jak ciasta, ciasteczka, a kończąc na przetworach zimowych jak marynowane smakołyki i dżemy. Jak widać, miąższ dyni nadaje się zarówno do dań na słono,  jak i też na słodko czy też ostro. Najważniejsze jest to, że potrawy  zawsze smakują świetnie.

Oto pierwszy przepis na placuszki dyniowe. Polecam!
Przepis na placuszki dyniowe:

  • 650 g – miąższu dyni startego na tarce o grubych oczkach
  • 8 łyżek mąki pszennej
  • 2 jajka
  • olej z pestek dyni – 2 łyżki
  • czosnek – 1-2 ząbki
  • imbir tarty – kawałek ok. 2 cm lub 1,5 łyżeczki imbiru w proszku
  • ziarna sezamu – 1 łyżka
  • otręby pszenne – 2 łyżki
  • sól morska, pieprz do smaku

Startą dynię wmieszać z drobno pokrojonym imbirem i czosnkiem. W drugiej miseczce wymieszać trzepaczką kuchenną jajka, olej i przyprawy. Masę jajeczną przełożyć do miąższu dyniowego i dokładnie wymieszać. Dodać suche składniki: mąkę, otręby, sezam. Wymieszać do uzyskania jednolitej masy. Placki smażyć na niewielkiej ilości oleju rzepakowego lub na patelni beztłuszczowej. Podawać z kleksem jogurtu greckiego i prażonymi pestkami dyni. Smacznego! Z przepisu wychodzi około 15 placuszków.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA = Porcja 3 placuszków z 1 łyżką jogurtu greckiego oraz 1 łyżeczką pestek dyni zawiera:

  • Wartość energetyczna: 237 kcal
  • Białko: 9,1 g
  • Tłuszcz: 12,1 g
  • Węglowodany: 27,6 g
  • Błonnik: 5,1 g
  • beta-karoten, cynk, selen, potas, magnez, witaminy z grupy B, omega 3

IMG_20141027_145332~2